Новини

Скільки на рекламу у фейсбуку витрачають кандидати на посаду голови Ужгорода

Протягом вересня кандидати на посаду міського голови Ужгорода активно просували свої офіційні сторінки у соціальній мережі Facebook, сплачуючи гроші за рекламу дописів. За тиждень із 29 вересня по 5 жовтня найбільше рекламували себе у фейсбуку Сергій Слободянюк – кандидат-самовисуванець, також самовисуванець Роман Юрків, кандидат від партії «Опозиційна платформа – За життя» Андрій Погорєлов, трохи менше за зазначений тиждень витратили чинний міський голова, самовисуванець Богдан Андріїв та кандидат від «Слуги народу» Віктор Щадей.

ОПОРА проаналізувала, хто із кандидатів на посаду голови Ужгорода найбільше використовував платну рекламу у фейсбуку. Усі дані для матеріалу вдалося зібрати завдяки звіту Бібліотеки реклами у фейсбуку. Однак зазначимо, що точних даних про вартість політичної реклами, яка не перевищує суму в 100 доларів, немає.

Також відзначимо, що всі дані в Бібліотеці реклами відображаються лише від червня 2019 року. Тобто загальна сума витрат сторінки на рекламу у фейсбуку включає вартість всіх дописів за період із червня 2019 року по жовтень 2020 року.

Чинний міський голова Ужгорода, кандидат на цю ж посаду – самовисуванець Богдан Андріїв за весь час існування своєї сторінки у фейсбуку витратив на рекламу 2490 доларів, із них за тиждень – із 28 по 4 жовтня політик витратив на рекламу 224 долари. За рекламні пости цієї сторінки у фейсбуку сплачує також Богдан Андріїв. На цій сторінці можна побачити пости, де міський голова розповідає про виконані роботи в місті тощо. Зокрема, одним із рекламних постів був допис про розбудову паркових зон в Ужгороді. Рекламу на допис оформили 4 жовтня, потенційне охоплення – 50-100 тисяч осіб, 10-15 тисяч показів.

Станом на 24 серпня загальні витрати цієї сторінки на рекламу становили 891 долар. Тобто у період із 24 серпня до 7 жовтня зі сторінки за рекламу заплатили 1599 доларів.

Кандидат на посаду міського голови Ужгорода від партії «Рідний дім»  Олександр Білак зі своєї офіційної сторінки витратив за весь час обліку – 1231 долар, за період із 29 вересня до 5 жовтня – менше 100 доларів. Станом на 24 серпня загальні витрати на рекламі із цієї сторінки становили 1016 доларів, тобто за період із 24 серпня по 7 жовтня зі сторінки за рекламу заплатили 215 доларів. Витрати цієї сторінки оплачені Олександром Білаком.

Сторінка Миколи Пастухова – кандидата на посаду голови Ужгорода від партії «Пропозиція» витратила на рекламу у фейсбуку за період із червня 2019 по 5 жовтня 2020 року 377 доларів. За тиждень – із 29 вересня по 5 жовтня на рекламу витратили менше 100 доларів. Рекламні дописи із цієї сторінки оплачені Миколою Пастуховим.

Сторінка «За Ужгород. Віктор Петров» витратила на рекламу із червня 2019 по 7 жовтня 2020 року, за тиждень із 29 вересня по 5 жовтня зі сторінки рекламу не проплачували. Витрати на рекламні пости були оплачені ЗОО ПП «Команда Андрія Балоги». Відзначимо, Віктор Петров балотується на посаду ужгородського міського голови від політичної партії «Команда Андрія Балоги».

За рекламу у фейсбуку сплачували і за пости сторінки кандидата на голову Ужгорода від партії «Опозиційна платформа – За життя» Андрія Погорєлова. Із червня 2019 по жовтень 2020 року витратили 561 долар, за тиждень – із 29 вересня по 5 жовтня – 331 долар. За рекламу на цій сторінці сплачував Андрій Погорєлов.

Сторінка кандидата на посаду міського голови Ужгорода від партії «Слуга народу» Віктора Щадея витратила на рекламу із червня 2019 року по 4 жовтня 2020 року 3996 доларів, за період із 28 вересня по 4 жовтня – 292 долари.

Зі сторінки кандидата-самовисуванця Сергія Слобадянюка за рекламні пости у фейсбуку сплатили у період із 29 вересня по  5 жовтня – 707 доларів, за період із червня 2019 по жовтень 2020 – 2231 долар. Реклама із цієї сторінки за даними фейсбуку проплачена Сергієм Слободянюком.

За рекламу зі сторінки кандидата самовисуванця Романа Юрківа сплатили із 29 вересня по 5 жовтня – 584 долари, за весь період – із червня 2019 по жовтень 2020 – 1496 доларів. Рекламу із цієї сторінки оплатив Юрій Юрків.

Зі сторінки кандидата Іштвана Цапа на рекламу у фейсбуку витратили за період із 29 вересня по 5 жовтня менше 100 доларів, а за період із червня 2019 по жовтень 2020 року – 593 долари. Реклама цієї сторінки оплачена Іштваном Цапом.

Зі сторінок кандидатів самовисуванців Юрія Белякова та Сергія Ратушняка – рекламу не оплачували.

Зі сторінки кандидата від партії «Голос» Павла Чучки у період із червня 2019 по жовтень 2020 року на рекламу витратили менше 100 доларів, а за тиждень – із 29 вересня по 5 жовтня – на рекламу з цієї сторінки не витрачалися.

Схожа ситуації і зі сторінкою кандидата від партії «Патріот» Михайла Чурила. За період із червня 2019 року по жовтень 2020 – витратили 1907 доларів, за тиждень із 29 вересня по 5 жовтня – 0 доларів.

«Проблемою є те, що політична реклама та агітація у соціальних мережах, у тому числі у фейсбуку, детально не регулюються Виборчим кодексом, проте вказана агітація за загальним правилом, яке діє щодо всієї агітації, мати бути  оплачена  виборчого фонду партії чи кандидатів, - констатує координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Закарпатській області Ярослав Гулан. - У факті оплати за рекламу не із виборчого фонду виникає ознака порушення вимог Кодексу, адже, згідно із статтею 12 Кодексу, рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі забезпечується, серед іншого, забороною використання для фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчого фонду партії, кандидата чи організації партії».

Відповідно  до частини 1 статті 53, частини 4 статтті 51 Виборчого кодексу України кандидат, партія (організація партії) - суб’єкти виборчого процесу можуть на власний розсуд здійснювати передвиборну агітацію, виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів свого виборчого фонду. Згідно ч. 1 ст. 213 Кодексу організація партії, яка висунула виборчий список, кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови для фінансування своєї виборчої кампанії, в тому числі передвиборної агітації можуть утворити власний виборчий фонд.

Експерти ОПОРИ підготували покрокову інструкцію для кандидатів про те, як користуватись інструментом політичної реклами в соціальних мережах.

Окрім того, Центральна виборча комісія 1 жовтня прийняла Постанову про форми подання фінансової звітності для партій[t1] . За рішенням комісії у своїх фінансових звітах політичні сили тепер мають серед усього іншого зазначати витрати на розміщення передвиборної агітації у мережі інтернет.

За коментарями звертайтеся:

Ярослав Гулан, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Закарпатській області

тел.: 0976446639; 09903198862

e-mail: zakarpattya@opora.org.ua

Ольга Беца, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Закарпатській області

тел.: 0502309596

 Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.

 

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.